Fra Frederiksberg Kommune 16. november 2001 Notat Vedrørende
fastsættelse af den værdiforøgende udgift i forbindelse med
bygningsfornyelse af ejerlejligheder. Lovgrundlag: Offentlig
støtte til byfornyelse er hidtil blevet ydet efter bestemmelsen i § 59 i
lov om byfornyelse og boligforbedring, som fortsat er gældende for
byfornyelsesbeslutninger, hvor der fra staten er meddelt bindende tilsagn
inden 1. juli 1998. For så vidt angår ejerboliger følger det af § 59,
stk. 3 og 6, at den del af byfornyelsesudgifterne, som skal finansieres af
ejerne, er de udgifter, der vedrører
arbejder, der medfører en forøgelse af ejendommens værdi. Det
følger af afsnit III, pkt. 3.2.1. i Boligministeriets
cirkulære nr. 92 af 3. juli 1986 om offentlig støtte til
byfornyelse og boligforbedring, at de enkelte ejerlejligheders værdistigning
som følge af byfornyelsen fastsættes skønsmæssigt,
og at der ved skønnet skal tages udgangspunkt i den pris, omregnet på
kontantbasis, som ejendomme af tilsvarende art og kvalitet omsættes til i
det pågældende område. Til
brug for skønnet har kommunen hidtil anmodet ejendommens ejer om at
indhente én eller flere ejendomsmægleres vurderinger af
ejerlejlighedernes værdi henholdsvis før og efter gennemførelse af de
projekterede byfornyelsesarbejder. Herudover indhentes som regel vurdering
fra Vurderingsmyndigheden. Efter § 59 i den nye lov om byfornyelse, som gælder for beslutninger efter ovennævnte dato, udgør de værdiforøgende forbedringsudgifter, som skal finansieres af ejerne, de støtteberettigede udgifter, som medfører er forøgelse af ejerlejlighedernes handelsværdi. Der
er ikke med hjemmel i den nye lov udstedt regler svarende til ovennævnte
støttecirkulære, men eftersom formuleringen af bestemmelsen i § 59
svarer til den hidtil gældende bestemmelse, kan der fortsat ved fastsættelsen
af den værdiforøgende forbedringsudgift tages udgangspunkt i den pris,
omregnet på kontantbasis, som ejendomme af tilsvarende art og kvalitet
omsættes til i det pågældende område. Den
faktiske prisudvikling: Prisniveauet
for ejerlejligheder i Svømmehalskvarteret har været stærkt stigende
gennem en årrække. Dette har givet anledning til tvivl om, hvorvidt
de indhentede ejendomsmæglervurderinger har givet et retvisende
billede af byfornyelsens indflydelse på handelspriserne, og man har
derfor gennemgået en række byfornyede ejerlejlighedsejendomme med
henblik på at undersøge, hvordan de faktiske handelspriser har udviklet
sig i forhold til den almindelige prisudvikling på Frederiksberg og i
forhold til mæglernes vurderinger af lejlighedernes værdistigning som følge
af byfornyelse. For
så vidt angår den almindelige prisudvikling, viser tal indhentet fra
Realkreditrådets hjemmeside den 7. september 2001, at den gennemsnitlige
m²-pris på ejerlejligheder på Frederiksberg siden 1. kvartal 1995 er
steget med 135 pct. – oversigt vedlægges. Direktoratet
har gennemgået samtlige handler foretaget siden 1. kvartal 1995 i 11
byfornyede ejerlejlighedsejendomme, og kan på den baggrund konstatere følgende: ·
De
gennemsnitlige stigning i handelspriserne som følge af byfornyelse (d.v.s.
efter at prisstigning svarende til den almindelige konjunkturstigning er
fratrukket) udgør for de enkelte ejendomme mellem 2.247 og 6.918 kr. pr.
m². ·
For
de samme ejendomme lå mæglernes vurdering af lejlighedernes handelsværdistigning
som følge af byfornyelse mellem 520 og 2.078 kr. pr. m². I den sag, hvor
mægleren kom tættest på den faktiske gennemsnitlige prisudvikling var
differencen 650 kr. pr. m², mens differencen i de øvrige sager lå
mellem 1.200 kr. og 6.340 kr. pr. m². Det
må på den baggrund konkluderes, at ejendomsmæglerne ikke har evnet at
forudse, hvilken indflydelse byfornyelsen har haft på handelspriserne i
kvarteret, og det må anbefales, at man for fremtiden benytter sig af
andre instrumenter eventuelt suppleret af en ejendomsmæglervurdering. Gennemgår
man de samme 11 ejendomme, med henblik på at sammenligne de arbejder, som
er udført, med de faktiske handelsværdistigninger og ser bort fra de
ejendomme, hvor kun en enkelt handel har kunnet indgå i beregningerne,
tegner der sig følgende billede: I
ejendomme, som er renoveret på tag og fag – det vil sige
udskiftning/istandsættelse af tag, facaderenovering,
udskiftning/reparation af vinduer og istandsættelse af udvendige døre,
er handelspriserne steget med gennemsnitlig ca. 2.500 kr. pr. m². Er der
herudover udført f.eks. gavlisolering, installeret fjernvarme eller
udskiftet installationer tilfører dette kun ejendommen en mindre værdistigning,
mens meget synlige arbejder, som f.eks. renovering af trapperum får
prisen til at stige med yderligere
ca. 1.000 kr. pr. m². Etablering af badeværelse giver derimod i sig selv
en ganske betydelig værdistigning på helt op til ca. 2.500-3.000 kr. pr.
m². I
en enkelt ejendom, Rolfsvej 14-16, hvor byfornyelsen er afsluttet for
mindre end et år siden, er handelspriserne steget langt mere end
gennemsnittet, og dette på trods af, at ejendommen alene er renoveret på
tag og fag. Det samme gør sig til en vis grad gældende for Folkvarsvej
7. Det er direktoratets vurdering, at dette blandt andet skyldes
ejendommenes beliggenhed ganske tæt på Falkoner Allé, og at vi må
forvente en lignende udvikling for andre ejerlejligheder i karre 27 og 24.
Indtil dette kan dokumenteres, kan det anbefales at benytte følgende
vejledende nøgletal i forbindelse med den skønsmæssige fastsættelse af
de værdiforøgende forbedringsudgifter:
|
Normalvedtægt for ejerforening